Blar i forfatter "Aars, Marianne"
-
Challenging the establishment? What benefits can a more practicebased, part-time bachelor program have in educating physiotherapists for tomorrow?
Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2009)This article is based upon a study of 15 students’ learning, educated within a part-time, decentralised and net-supported bachelor program in physiotherapy. The program was found to educate students with skills and attributes which are most needed for health care workers of tomorrow. The research questions were: What are the key factors of the program that contribute to the learning outcomes? How ... -
Developing professional competence by internetbased reflection
Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008)This article aims at giving an example of how practical, clinical knowledge can be explored by the use of a tailor-made Information and Communication Technology (ICT)-tool: Physio-Net. In constructing content to this particular internet- based resource used for bachelor students at Tromsø University College, a clinician expert physiotherapist contributed with a detailed analysis of her own ... -
Fra nybrottsarbeid til forskning? : en gjennomgang av utfordringer, begrensninger og muligheter knyttet til et pågående prosjekt på fysioterapeututdanningen
Aars, Marianne (Research report; Forskningsrapport, 2006)I et paper som dette, ser jeg en anledning til å utforske og rydde i et uoversiktelig landskap for å se hvordan dette nybrottsarbeidet kan bidra til fagutvikling og mer forskningsrettet virksomhet i lærerstaben, primært knyttet til utvikling av nettstøtten. Jeg har noen pragmatiske siktemål med paperet: 1. Å kartlegge, beskrive og drøfte vilkår for å få i gang mer systematisk FoU-arbeid knyttet til ... -
Improving professional practice by using the Internet
Aars, Marianne (Chapter; Bokkapittel, 2009)The paper recounts the use of a tool, called Physio-net, that integrates text and video as an aid to reflection and which has been developed for a course on professional practice. Practitioners develop video for viewing by students and can then use these as a developing dialogue between students and teachers, clinicians and physiotherapists. <br>Initial research into the effectiveness of the tool ... -
Refleksjon og læring i et aksjonsrettet fagutviklingsprosjekt : erfaringer fra et samarbeid mellom studenter, praksisveiledere og lærere i et nytt, fleksibelt utdanningsforløp i fysioterapi
Aars, Marianne (Research report; Forskningsrapport, 2006)Denne rapporten er basert på er et aksjonsrettet prosjekt som har involvert et (ut)forskende partnerskap mellom tre studenter, fem praksisveiledere og to lærere. Vi har hatt studentenes læring i fokus og fulgt ulike læringsaktiviteter på ulike læringsarenaer over en periode på 5 mnd. Det har vært lærerikt for oss alle. Vi har reflektert over studenters læring og gjennom det: over vår egen ... -
Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis
Ytreberg, Beate; Thornquist, Eline; Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn. <p> <p>Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse. <p> Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble ... -
Utvikling av fysioterapeutisk praksis gjennom forskning : en analyse av to ulike studier innenfor en kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningstilnærming
Aars, Marianne (Research report; Forskningsrapport, 2006)Dokumentasjon av fysioterapifaget og forskning i fysioterapi er både nødvendig og ønskelig av flere grunner. Det er nødvendig for å bli inkludert i det offentliges helsetilbud, og for å bli en anerkjent profesjon.